פָּרָשַׁת נֹחַ - 'הֲכִי נֹחַ לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֵי עַצְמִי'

 ״אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ…״ 

 זוהי הפרשה השנייה בספר חומש בראשית, העוסקת בעיקר בנח, במבול ובתיבה השומרת והמגנה על האנושות כולה. בואו נגלה את הסודות הרוחניים שבפרשה. הפרשה פותחת באיש נח, ניתן לראות כי רק בפסוק אחד מופיע 3 פעמים השם נח, המעניק את חשיבות הדבר ב למצוא חן בעיני השם! כולנו יודעים מדורי דורות כי "נח מצא חן בעיני השם״, למה? כי ״את האלוהים התהלך נח״, משמע: נח הלך בדרכי השם בתמימות, ולכן נבחר ע״י בורא עולם לבנות תיבה (אותיות בית ה׳) שתשמש עבורו ובני ביתו, ועבור זוגות מבעלי החיים השונים כבית מוגן מהמבול העתיד לפקוד את העולם ולהשחיתו עד היסוד. מדוע? בעקבות כך שהדור לא הלך בדרך הטובה והישרה, ואף נהג בדרך מעוותת ומבישה. מהסיפור של נוח, המבול והתיבה, ניתן לומר כי בסופו של דבר ״אין חדש תחת השמש, מה שהיה הוא שיהיה״, עברו אלפי שנים וגם היום אנו חווים דור שמביא עליו מבול של ייסורים ומכאובים, מדוע? כי איבדנו את הדרך, את החיבור לאלוהים שבתוכנו, איבדנו את החיבור לניצוץ הקיים בנו המחכה להתגלות מתוכנו. מבול - אותיות בולם, דור הבולם עצמו לדעת טוב אמיתי ושמחה אמתית, אך דור שמגלה דווקא מתוך הייסורים והכאב רצון למצוא חן בעיני השם ולכן בעזרת השם עוד יגיעו ימים שהדור יקרא: 'דור המתן' - דור שיעסוק ברובו במתן (רמוז במילים מבול תיבה נח) דור שיחפש להיות תמים כ- נח, יחפש את הפשטות, בלי הרבה הישגים חיצוניים אלא יותר מוסר ודרך ארץ. מה זה למצוא חן בעיני השם? למצוא חן בעיני השם זה למצוא חן בעיני עצמנו. בואו נחשוב על דמות מהחיים שלנו שמוצאת חן בעיננו ונשאל: למה היא מוצאת חן בעיננו? ואז יופיעו התשובות: כי היא חמודה, קשובה, הוגנת, אמפתית, חייכנית, רגישה, מחבקת וכו'.. עכשיו, ננסה למצוא בנו את מציאת החן שמצאנו בדמות החיצונית ונשאל: האם אני מחייכ/ת לעצמי ולעולם, האם אני קשוב/ה, אמפטי/ת, הוגנ/ת וכו'.. ונדע האם אנו מוצאים חן אפילו בעיני עצמנו שזה עניין מאוד מאוד עקרוני ומהותי לתהליך ההתפתחות שלנו לעבר האדם הטוב שבנו. בעת הברור בוודאי נמצא בנו חלקים הזקוקים לשיפור, אולי שאנו צריכים לחבק יותר את קרובינו, אולי להיות הגונים יותר וזה מתחיל ממש כאן במשימת 'מציאת חן בעיני עצמנו', אולי לפתח רגישות כלפי עצמנו והזולת, לאמן את עצמנו לחייך - העולם זקוק למאור פנים, ככתוב: 'אמר רבי יוחנן: "טוב המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב". אז כל אחד ואחת מאתנו יכולים לברר את עניין מציאת החן. והרי שאם נמצא חן בעיני עצמנו בוודאי ובאופן ישיר נמצא חן בעיני השם וכל אדם. זוהי התיבה הרוחנית האמורה להיות בלב שלנו. המציאת חן יוצרת חוסן פנימי, ביטחון ועוצמה המגנים עלינו מפני המבול פורענות שבחוץ. למעשה כשאדם יברר ויתייגע למצוא חן בעיני עצמו הוא כבר לא ימשוך לחייו מבול וצרות, הוא ימשוך אליו חסד והמון אהבה. נו תאמרי לי, לא שווה למצוא חן בעיני עצמנו?? שם טמון חיי עולם, חיים של טוב והמון שמחת הלב. נזכור! הכי נח למצוא חן בעיני השם. ״את האלוהים התהלך נח״ - איזה משפט, רק מלהגות אותו שורה רוח נעימות. המילה 'את' - מציינת שלמות א' עד ת' ורומזת לנו שלהתהלך עם השם, עם המציאת חן הפנימית זוהי השלמות. כשאנו מאמנים את עצמנו בהקשבה עצמית, חיוך עצמי, יושרה פנימית.. החן מופנה גם כלפי חוץ, ולכן מאוד מאוד חשוב שנתאמץ למצוא חן בעיני עצמנו.                    תרגיל קטן - קחו דף ועט, רשמו בחלק העליון: 'האם אני מוצא חן בעיי עצמי' והתחילו לפרט מה אתם חושבים על עצמכם וגם תאפשרו לעצמכם להודות בחלקים שפחות טובים, כמו: אני לא מספיק מקשיב לאשתי ולילדיי ולכן אני לא יכול עדיין למצוא חן בעיני עצמי, אני מדבר בגישה לא נעימה כלפיי..., אני כועס מידיי על.. וכו'.. כנות היא הפך נכות (רגשית). עלינו להיות כנים ולפתוח את הלב דרך בירור מציאת החן. הפרשה מפרטת לנו שעל אף שנח מצא חן בעיני השם הוא נענש על שלא יצא ללמד את חכמתו ברבים ושמר את הידע רק לעצמו ולא כפי שנהג אברהם אבינו - ״לך לך אל ארצך״, שעבר מבית אל בית ומסר את כל מה שזכה לדעת. פעמים שזה לא תמיד פשוט להפיץ ידע כי האדם מתמודד עם פחדיו וזקוק לאומץ בכדי לדבר דברי תורה, וגם תמיד מקונן בו החשש שמא לא תבוא תקלה על ידו, אך ברגע שאדם מחובר לתורה ולעצמו הוא זוכה לחוזק ואמיצות שאותו הוא יודע שמעניק לו השם בגבורותיו.  "וַיְצַ֞ו אֶת־יְהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֗וּן וַיֹּ֘אמֶר֮ חֲזַ֣ק וֶאֱמָץ֒ כִּ֣י אַתָּ֗ה תָּבִיא֙ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁר־נִשְׁבַּ֣עְתִּי לָהֶ֑ם וְאָנֹכִ֖י אֶהְיֶ֥ה עִמָּֽךְ" - 

חלק מאנשי ישראל קיבלו תפקידי ניהול. אנשים שהשם ממש בחר בהם מימי בראשית והם צריכים להביא את בני ישראל אל היושרה הפנימית. על כן השם מצווה עליהם להיות חזקים ואמיצים - לא לפחד משום דבר כי 'אנוכי אהיה עמך' - המילה אנוכי מציינת קרבה, השם לכאורה מצמצם את עצמו עד למעלת אדם כי להראות לאדם עד כמה השם יחד איתו לא מעליו. אימלא ואבלא!!!! שנזכה להפיץ ולהאדיר שם שמים ברבים. התורה פותחת בפרשת (ב)ראש(ית) - בריאת העולם ומיד לאחר מכן בפרשת נח אנו מגלים כי הקב״ה מתכוון למחוק את העולם בגלל התנהגות לא ראויה של הדור. יש לנו כאן סוד עצום. בראשית דרכך תהיה נח, אחרת, תביא על עצמך מבול והרס. בפרשת נח אנו זוכים להתגלות הברית הראשונה בהיסטוריה, אותה כרת הקב״ה עם נח, שבה הבטיח שלעולם לא יביא עוד על היקום מבול שכזה. אנו רואים שהבטחה זו התקיימה ומתקיימת כמו כל ההבטחות, רק נבטח בהשם והכל יתגשם, בלי מבול, בלי בלבול, רק יושרה פנימית. נח - הוא משל לאדם המייצג תמימות וצדיקות מול בוראו. משל לאדם שידע את האמת הפנימית - שיש בורא לעולם והכל מושגח בצורה פלאית שהשכל האנושי לא תמיד יכול לתפוס במוחו (מאחר והוא תפוס רק במה שעיניו רואות) ועד לפינץ הקטן ביותר בבריאה - הכול בהשגחה. ומה חלקו של האדם? למצוא חן בעיני עצמו!!! חידוש נפלא - המילה נח בסה״כ מורכבת משתי אותיות אך נושאת עמה משמעות עצומה. ע״מ לדלות מן המילה את הניצוץ היהודי השורשי ביותר יש להשתמש בכלי שנקרא גמטריה קטנה המותיר את האות עם ספרה אחת בלבד. תוך כדי שאני מתבוננת במילה ׳נח׳ האירו לי מספרי האותיות:      נ = חמש, ו ח = שמונה. חמש זה שמח ושמונה זה נשמה ואז עשיתי את החיבור - כשנשמח בנשמה שניתנה בנו השמחה הפנימית תוקרן כלפי חוץ ונמצא חן בעיני השם ואדם שזוהי האהבה המדוברת והאמיתית ביותר ביקום. ואז קלטתי שאם נחבר שמונה + חמש נקבל 13 שזה הערך הגמטרי של המילה ׳אהבה׳, פשוט ואווו, ואוו ואווו כמה סוד ועוצמה במילה אחת קטנה שמזכה אותנו לשמוח ולאהוב. במאמר הנ"ל, העוסק בפרשת נח, גילינו לא מעט מסרים ורמזים שתפקידם לגלות לנו - לאדם היהודי, הכיצד כדאי וראוי לו לנהוג בחייו. בעקבות נח - אנו למדים איך ראוי לו לאדם לנהוג בחייו, ומי ראוי להיקרא צדיק. בעקבות התיבה - אנו זוכים לדעת מהו בית בנפש המחובר לאלוהים, בעקבות המבול - אנו למדים לבלום התנהגות לא ראויה ולפתח בנו התנהגות שכולה חן. נח בגמטריה = 13 = רחמים ואהבה, תבה - 12 מבול - 15, סה״כ 39 - שהם 12 - יב שבטים - העיתים לצאת מתולדות נח. המילה מבול מתחילה באות מ׳, גימטריה 40,  שבאה לגלות לנו כי המבול זמנו 40 יום! שנזכה לדעת כי תורתנו מלאה בסודות ורבדים, אשר תכליתם לגלות לנו הכיצד לנהוג בחיינו ולהוביל אותנו לחיים של אמת, חיים של שמחה, שלווה ועונג רב, שנזכה אמן ואמן.