
"וַיֵּרָ֤א אֵלָיו֙ יְהֹוָ֔ה בְּאֵֽלֹנֵ֖י מַמְרֵ֑א וְה֛וּא יֹשֵׁ֥ב פֶּֽתַח-הָאֹ֖הֶל כְּחֹ֥ם הַיּֽוֹם"
מהו הסוד האלוקי הטמון בפרשת/במילה 'וירא'? כפי שאנו כבר יודעים מן הפרשות הקודמות, המילה עליה קרויה הפרשה באה להעביר לנו מסר עצום. המילה 'וירא' בארגון אחר של האותיות תיתן לנו את המילה 'אורי' ו 'יאור' כלומר: השם בכבודו ובעצמו "יורד" עד לאברהם אבינו (כאדם היורד ל יאור) וירא אליו - ויכבד אותו. איך אנו יודעים שמדובר בכבוד ולא בפחד? תשובה: אין זה הגיוני לחשוב כי השם יפחד מברואיו. ולמה זוכה אברהם אבינו לכזה מעמד שהשם בכבודו ובעצמו ירא אליו, יבוא לבקרו? כי אברהם אבינו בפרשה הקודמת הצטווה ללכת מארצו, ממולדתו ומבית אביו ולבוא לאן שהשם אומר לו ללכת, ואברהם כך עשה בתמימות יתרה עזב את הכל ודבק בהשם עד כדי שעשה מעשה שלא יעשה על הדעת לגילו המופלג -מל את עצמו בהיותו בן 99. מעשה המצריך דבקות עצומה בהשם יתברך. בפשט המעשה - ברית מילה היא חיתוך של העור החיצוני והמיותר (עפ״י היהדות) מהאיבר הזכרי (והמשפיע) החושף את האור האלוקי. הסוד הקיים במעשה הברית הוא אדיר. השם מבקש מאברהם למול את עצמו מבחינה רוחנית, הראיה - אברהם מתבקש למול את עצמו, שזה לעבור עם עצמו תהליך פנימי בנפש שתכליתו להסיר מהלב את המועקה והקושי החוסמים את השמחה הפשוטה, והרי שאם היה מדובר בברית מילה פיזית בוודאי שהשם היה מל אותו, אך מאחר ומדובר בתהליך אישי, אברהם נדרש לעשות זאת בעצמו. מה שמלמד אותנו שרק אנחנו אחראים על שלוות הנפש שלנו! נסיר, נשמח ונהיה מאושרים, לא נסיר, נסבול. חשוב לציין שאברהם אבינו בחר לעזוב את בית הוריו, דפוסים והרגלים לטובת האור האלוקי ובזה מל את הקשיים שנערמו על ליבו. המספר 99 - רמז ל 18 חי. ומכאן, כי השם מורה לנו דרך ברית המילה לאברהם אבינו - למול/לחתוך את הרעילות שיושבת לנו על הלב וחוסמת לנו את האור, החיות והשמחה. קרי, אם אנו רוצים לחיות באמת שזה לחוות שמחה פשוטה בכל אנו מחויבים להתייגע בהסרת הרעילות הרגשית. לא במקרה התורה מדגישה את גילו המבוגר מאוד של אברהם אבינו להראות את הקושי שבדבר ולהראות שלהסיר את הרעילות זה קשה אך אפשרי. הרי, אם אדם מבוגר מאוד הצליח גם אנחנו יכולים. רעילות רוחנית - הן כל הרגשות הקשים שיושבים לנו בלב: הכעס השנאה והטינה והאכזבה וכו׳.. שמתפתחים בנו מחוסר מודעות ואמונה. נזכור! כדי לחיות באמת אנו חייבים לכרות ברית מילה עם עצמנו - שזה למול את עורלת ליבנו. זהו אינו מעשה או טקס פיזי, אלא רוחני המצריך ידיעת הלב. ידיעת הלב היא הידיעה שכל בני האדם טובים אך מתמודדים עם קושי רב לגלות את הלב, והחכמה לסייע לעצמנו ולאחר לגלות את הלב ע״י רוך ואהבה. בהמשך אנו רואים את מעשה העקדה - 'עקדת יצחק' - אברהם מצווה לקחת את בנו יחידו ולהעלות אותו כקרובן, זה הפשט. מהו הסוד הרוחני? עקדה זוהי קשירה ואומר: שנקשור עצמנו בקשר ישיר לבורא נוליד מתוכנו את הצחוק. התורה מעצימה ומקצינה את העלילה בכדי למקד אותנו וליצור סקרנות ועניין רב במתרחש מעבר למילים, כדי שנשאל שאלות שיובילו אותנו אל האמת הפנימית. משמע: השם רוצה שנבין תחילה את הקושי הגדול הקיים באדם מבוגר שצריך למול את עצמו בכדי להוביל אותנו אל הבנת הקושי הקיים במילה (בחיתוך) של עצמנו ואווווו. ולכן עניין עקדת יצחק במהות לא עוסק בהעלאת בנו יחידו של אברהם אבינו כקורבן, אלא במסירות נפש פנימית שכל אחד מאתנו אמור למסור להשם, כמו שמקריבים ילד כמו. הבורא לכאורה משתמש בילד של אברהם שזה הדבר הקשה ביותר כדי להראות לנו עד כמה מסירות נפש לבורא היא עניין כה מהותי בחייו של האדם. וכשנחשוב השם, שרה - תשרה עלינו, אברהם - יברא מתוכנו מציאות חדשה, ששניהם יחד הבריאה (אברהם) וההשראה (שרה) יולידו מתוכנו צחוק (יצחק), יולידו אושר - אמון וביטחון. אז ראשית יש לנו את הדמויות הראשיות: אברהם שרה ויצחק והם נולדו לגלות לנו את הסודות הפנימיים הללו. וכאן נבין מדוע השם של האדם הוא כה מהותי ומלמד אודות חייו, ובכלל עד כמה שבמילה העברית טמונים סודות נשגבים לחיי האדם. כתוב שהשם ירד אל אברהם שנמצא במקום שנקרא: 'אלני ממרא'. ומה הסוד? אלון הוא עץ גבוה המלמד אותנו שאברהם היה במקום רוחני מאוד גבוה, למה? כי לא המרא את דברי השם! קולטים את הסודות מהמילים? במעשיו אלו מגלה אברהם את ה "אילן" הצומח מתוכו וזכה שירבה זרעו כ כוכבי השמיים וזכה לכרות עמו ברית לעולמים וזכה שהשם טיפל בו כרופא ומטופל. אלו הסודות עבורנו שנדע כי השם יכול לרדת לכבד ולטפל אישית בכל נשמה ונשמה, בתנאי שנסיר מהלב את הרעילות ונדבוק רק בטוב, רק בהשם ומאליו נזכה להמראה/התרוממות הרוח. זוהי הברית הרוחנית שעלינו לכרות עם בוראנו. וכאן ניתן לראות גם מעין ייעוץ זוגי. למה? כשאיש ואישה מתחתנים הם גם כורתים ברית - ברית הנישואין. ובוודאי ששניהם מצפים שיהיה ביניהם טוב. אך מה? כשישנה רעילות על הלב אנו רואים שהיחסים מגיעים לקיצם - לגירושין. וזאת מהסיבה שלא מעט זוגות נכנסים ליחסים עם רעל כלשהו על הלב שהיה קודם לנישואין, וכאן הפרשה מלמדת אותנו עד כמה שהברית והסרת "העורלה" הרוחנית היא הכרחית לשלום. ניתן לראות דרך התנהגות שרה אימנו איך כדאי לאישה להתנהג מול בעלה למען השלום (וזה בתנאי ששני בני הזוג חפצים בכך). היא מלמדת לעשות רצון בעלה והוא מאליו יעשה את רצונה. איך יודעים? כתוב! אברהם מבקש משרה לומר שהיא אחותו כך עשתה, בהמשך הפרשה שרה מבקשת מאברהם שיגרש את הגר ובנה ישמעאל וכך הוא עושה - "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה.." ציווי אלוקי לשלום בית. בפרשה הבאה 'חיי שרה' אברהם מבקש משרה לאפות לחם ומיד קמה לעשות כרצונו ובמעשים אלו אנו זוכים לראות דוגמא טובה לזוגיות מתוקנת ולשלום בבית. מסקנה - השם מטפל אישית באנשים הדבקים בו ופועלים למען השלום! מוציא אותם מן השבי (אותיות ישב שבפסוק) הגשמי: מחשבות שליליות, רגשות קשים וכו'.. ובשבילם הוא פותח את האוהל האלוקי שגודלו הרוחני כ "חום היום" משמע: כשם שאי אפשר לאמוד את חום היום, כך אי אפשר יהיה לאמוד את גודל השפע האלוקי שיינתן להולכים בדרכיו. ועכשיו, שימו לב לסדר הגאוני!!!! השם יתברך "ירד" לטפל בכבודו ובעצמו בנבראים שלו, לא לפני שנבנה לו בראש ובראשונה בית – פרשת בראשית! לא לפני שנמצא חן בעיני השם - פרשת נח! לא לפני שנעזוב את הארציות (המקום הצר בנפש), נעזוב את המולדת (המקום המוליד רגשנות יתר) ונעזוב את בית הורינו (הרגלים לא טובים) ונלך אחרי הנהגת השם – פרשת לך לך! ורק אחרי שנרכוש את כל אלה בנפש כ 'קניין רוחני', רק אז נזכה ל ו'ירא' אותיות 'אורי' – נזכה לאור השם שבכבודו ובעצמו ירד לטפל ולהוביל אותנו אישית אל הטוב הקיים למעננו. לסיכום -אברהם ושרה, יצחק ויעקב - הם מצבים בנפש. אברהם - בריאה, שרה - השראה, יצחק - צחוק, יעקב - עקביות. המלמדים אותנו דרך. אברהם - מלמד אותנו לברוא את עצמנו מחדש. ושרה - מלמדת אותנו השראה - להישאר עם השם ולרשת את השם. יצחק - מלמד אותנו שהצחוק יוולד מתוכנו כשנקשור עצמנו במחשבה להשם הטוב ומכך נסיר בסבלנות את עורלת הלב (שהתיישבה עלינו שנים וגלגולים שלמים), ויעקב - מלמד אותנו להיות עקביים. מסקנה: אם נלך אל עצמנו, נזכה לברוא מציאות חדשה, נירש את השם הטוב בליבנו ונצחק. שנזכה להסיר מליבנו את העורלה ונגלה את האור לה' ונצח-ק בלי סוף. חזק וברוך. שהדברים יהיו לעילוי נשמת דוד אלון ז"ל בן שרה.