"וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה; וַיְהִי יְמֵי-יַעֲקֹב, שְׁנֵי חַיָּיו--שֶׁבַע שָׁנִים, וְאַרְבָּעִים וּמְאַת שָׁנָה". אנו נמצאים בפרשה האחרונה בספר בראשית, פרשת 'ויחי'. בואו נגלה מהו הסוד השבועי שהטמין לנו הקב"ה בפרשה. כהרגלנו בקודש, נפנה למילה הפותחת את הפרשה ונדלה ממנה את הסוד, סוד החיים. המילה 'ויחי' כפי שהיא נראית ונשמעת מכוונת אל החיים, איזה חיים? "יחי המלך", משמע: יחי המלך שבתוכנו. איך מחיים אותו? ע"י הרצון הפנימי, אי שם במעמקי הנפש קיים רצון זך ונקי שרוצה לתת באמת מבלי לקבל כלום, זהו הרצון המחובר למלך מלכי המלכים, המהווה צִנּוֹר/מעבר לשפע מהעליונים. איך זוכים? ע"י אמונה!! היא מביאה להזדככות מההזדקקות האנושית! ע"י דבקות במחשבה האלוקית!!! שהקב"ה רקם את כל העלילה האנושית במטרה להביא את האנושות/האדם לגילוי האור הפנימי שהוא. אנחנו האנשים "עובדים" בשמו, בחילוץ והצלת נפשות, דווקא מתוך הדרמה/המרד, מתגלה האור, דווקא מתוך החושך מאיר לו היום. וזאת מגלים רק אנשי ההשקפה היהודית, הרואים ללבב. בהשקפה אחרת, נחווה כלם בנפש - כלום ושום דבר, לעומת חווית המלך שבתוכנו. מסקנה: כדי לחוות כאן חיים, עלינו לעורר את הרצון האמתי בנפשנו, שהוא אהבת השם ואדם, כל השאר, תאוות האדם. החיים - אין יקרים מהם וניתן להפיק מהם את מלוא התועלת בהיבט הנכון והמרומם. לפרשתנו - הקב"ה מדגיש לנו "ויחי יעקב בארץ מצרים", למה חשוב לקב"ה לציין כי יעקב חי בארץ מצרים? תשובה: כדי ללמד אותנו כי למרות שיעקב אבינו היה גר במקום שכביכול היה אמור להצר עליו מבחינה רוחנית על פי התפיסה השכלית, למרות זאת יעקב חי. (המילה 'מצרים', במשמעותה הרוחנית, פירושה מיצר - המקום בתוכנו המצר על הנפש והמשעבד אותו, שזה הפך החיים). בואו נשאל את שאלת השאלות: מי באמת חי? ורגע שלא נתבלבל, לנשום זה לא לחיות, אם כך, מה זה לחיות? התורה מגלה כי לחיות טוב זה בפנים בנפש, לחיות טוב גם בארץ/במקום שמצר עלינו כרגע, איך ניתן? רק ע"י ה יעקב שבתוכנו, שמרמז לנו לעקוב אחר החיים האמתיים - החיים הנמצאים בנפש פנימה, לברר מה שם קורה בתחתית הנפש: לאיזה חלק בי אני משועבד לחלק הנמוך/לחלק הגבוה (אהבה/תאווה. אהבה זה בעיקר כלפי השם), איזה יצר ורגש שולטים בי ואיני בשליטתי כלל וכלל, וממה אני בורח אם לא מעצמי. תהליך לאמיצים בלבד! כבר אמרנו נפש אותיות שפנ - או שאני שפן בורח מעצמי אל המחילה החשוכה, או שאני חי חיי נֹפֶשׁ. שימו לב כמה אורות וידע יש באותיות והמילים, תודה להשם. למה התורה מציינת " וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה "? וכי בשאר חייו הוא לא באמת חי? תשובה -17 בגמטריה זה טוב, משמע יעקב חי טוב 17 שנים. למה התורה מציינת זאת? 1. כדי ללמד אותנו שגם ברגעים שאנו מרגישים בתחתית (לפי תפסתנו הצרה), נדע כי זה הטוב שנתוודע אליו בהמשך. 2. ללמדנו כי חיים טובים זה חיים שמחים, חיים עקביים. כפי שאנו רואים בהמשך הפרשה: "וַיְהִי יְמֵי-יַעֲקֹב, שְׁנֵי חַיָּיו"? מה זה שני? מה ליעקב היו שני חיים? והכוונה שחייו נחלקו לשניים: לחיי תורה בלי שמחה ולחיי תורה עם שמחה. איך יודעים כתוב: והיו חייו 147 שנים, מתוכן חי 17 שנים טובות. משמע: 130 = 147-17, 130 שנים שחי עפ"י י"ג מידות הרחמים של הקב"ה, אך לא השיג את הטוב באמת, את השמחה. (ניתן לראות בפרשה הקודמת 'ויגש' כי יעקב מציין שחייו היו רעים ולא כשל אבותיו: " וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב, אֶל-פַּרְעֹה, יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי, שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה: מְעַט וְרָעִים, הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי, וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת-יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי, בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם"), למה הכוונה מעט? חיים בלי טעם! וכאן מתבקשת השאלה: ומה חיי תורה הם לא חיים טובים? תשובה: חיי תורה טובים הם, כשמוסיפים להם שמחה = חמשה (חמשי תורה), מוסיפים להם רוח/הכרה פנימית. איך יודעים? כתוב! התורה מציינת שנודע ליעקב שבנו יוסף חי הוא התמלא שמחה וחזרה אליו רוח הקודש שפרשה ממנו: מה שמסביר שתורה בלי שמחה אמתית היא שממה ושממון. שנזכה לדעת ללבב ולא לרבב! *היכן התורה עוד מציינת 'שני חיי'? בפרשת 'חיי שרה'. ללמדנו שהיושרה (שרה) והעקביות (יעקב) בדבר, תוסיף (יוסף) לנו שמחה. ספר בראשית – הוא למעשה ספר הדרכה להתפתחות אישית, רוחנית – ה ספר! המחולק ל 12 פרקים (פרשות). אל נחפש רחוק מידי, כי "קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו". ספר בראשית מסתיים בפרשת ויחי, ולמה דווקא ב ויחי? כדי לגלות לנו שקודם גילוי החיים והשמחה, נטבול לא מעט בעצב - בדרמה האנושית. והחכמה - החכמה לבחור נכון - בהדרכה הנכונה - בהדרכה השמיימית, שלב אחר שלב (פרשה אחר פרשה), ללמוד, להעמיק ולהחכים, ונזכה גם אנו לשני חיים: לחיים הרגילים - שכבר השגנו ולחיים האיכותיים שנשיג בזכות ההדרכה האלוקית והשמחה שהיא. אישה יקרה - "תתאמצי להשיג את הדברים שאת רוצה, שמא, תתרגלי למה שכבר השגת" (ג'ורג' ברנרד שו) רוצה שמחה? סלקי מתוכך כל מה שחוסם ומעיק! רוצה זוגיות טובה ומצמיחה? תבררי בתוכך האם את ביחסים טובים איתך - האם טוב לך באמת, האם את מעריכה את עצמך ומאמינה בעצמך. לא נמצא שמחה בחוץ לפני שנמצא שמחה בפנים! והעיקר - לא לפחד כלל מעצמך! לסיכום: ספר ׳בראשית׳ - הוא למעשה היועץ אושר הכי טוב לאדם! ה ספר ב- ה׳ הידיעה ללמידה על נבחי נפשנו. ממש ״מכתב״ אהבה מהבורא אלינו. ספר ׳בראשית׳ נותן לכולנו את ההזדמנות להיכנס פנימה אל עולם הנפש ולעשות שם את עבודת הברורים. נזכור! בלי ידיעת הנפש - האדם אבוד ומסובך ומתסבך את כל מי שסביבו!!!! ספר בראשית היא המנט(א)ורית לאדם. ורגע, זה ממש בחינם. ניתן לראות דרך אותם אירועי התנ״ך והדמויות שהן השראה עבורנו ולדורות, שמה שהיה הוא שיהיה ומאז ולתמיד אין חדש תחת השמש. מה כן? יש חדש מעל השמש - מעל הראייה השכלית. ספר בראשית מסתיים בפרשת ׳ויחי׳ ולא בכדי, אלא, ללמדנו כי ויחי האדם רק לאחר שהוא התמודד בנפשו עם לא מעט קושי ומכאוב וידע שכל הכאב שחווה בחייו זה בגללו עצמו - שזלזל בערכו. הבורא חפץ בנו יותר ממה שאנו חפצים בנו. ולכן הוא מגלגל לנו ארועי חיים כדי שנגדל מהם ונגיע לאור שבנו. המציאות היא לא אחרת מאשר הולוגרמה של העולם הפנימי שלנו. ויחי המלך מתוכנו. כל אחד מאתנו מלך וכל אחת מאתנו מלכה אם רק נדע שהכל כאן זוהי רקמה אחת שלמה♥️
חזק וברוך.